Portemonnee

De financiële kater van sportschool Fit for Free

29-10-2014 15:56

Het is goed om te zoeken naar de laagste prijs. Maar stel wel altijd de vraag hoe een lage prijs tot stand kan komen. Sportschool Fit for Free lijkt bijvoorbeeld in eerste instantie een voordelige keuze, totdat je de financiële kater voor de kiezen krijgt. Klanten krijgen bij Fit for Free onbewust een tweedelig abonnement. En dat zorgt uiteindelijk voor problemen bij het opzeggen. Afgelopen februari werd dat voor het eerst ontdekt door Tros Radar en er lijkt tot op de dag van vandaag weinig te zijn veranderd.

Fit for Free heeft 65 vestigingen en biedt als goedkoopste abonnement het Fitness Voordeel-lidmaatschap voor 9,95 euro per maand. Wie enkel gebruik wil maken van fitnessapparaten en geen groepslessen wil, zou hier best zijn voordeel mee kunnen doen.

Een tientje is echter ongeveer een derde van de prijs die de meeste sportscholen rekenen, namelijk zo tussen de 30 à 40 euro per maand. Wanneer abonnementsprijzen erg veel verschillen van het gemiddelde, is het raadzaam om op internet uit te vogelen waarom iets zo goedkoop is.

Niet alleen sporten

Een zoekactie op Google naar Fit for Free leert je dat er erg veel klachten van (oud-)klanten zijn over de sportschoolketen. Het consumentenprogramma Tros Radar kreeg zoveel klachten over Fit for Free binnen dat het begin dit jaar een uitzending maakte over de problemen bij de sportschoolketen.

Het blijkt dat veel mensen die hun abonnement bij Fit for Free opzegden, nog steeds automatische afschrijvingen van het bedrijf krijgen. Dat komt doordat leden bij het tekenen van het contract niet alleen lid worden van de sportschool maar ook van een loyaliteitsprogramma. 

Lees ook: Tien boetes waarvan je het bestaan misschien niet wist

Tros Radar constateert:

Na opzegging van het abonnement blijken klanten nog vast te zitten aan een zogenoemd loyaliteitsprogramma, waarmee je op vertoon van je sportpasje korting krijgt bij verschillende (web)winkels op producten zoals scheermesjes en tijdschriften.

Bij het aanmelden staat niets over eventuele kosten voor dit programma, alleen dat de pas tevens als kortingskaart dient. Volgens Fit For Free dien je dus zowel je abonnement als je sportpas op te zeggen.

Radar ontvangt ook veel klachten van mensen die hun pasje wel inleveren, maar plotseling na enkele weken te horen krijgen van Fit For Free dat het pasje nooit is afgegeven. Klanten kunnen de pas dan alsnog afkopen voor een bedrag van 25 euro.

Nog steeds niet opgelost

Ook de Consumentenbond tikte het bedrijf in 2013 op de vingers nadat het een klachtenregen ontving van klanten die menen dat zij te veel betalen. Vervolgens constateerde de waakhond dat de klachtenregen in februari 2014 nog steeds niet was opgehouden en deed er nogmaals een waarschuwing uit. 

Fit for Free lijkt – meer dan een half jaar na de uitzending van Radar en de waarschuwing van de Consumentenbond – het probleem nog steeds niet te hebben opgelost. Op Klacht.nl worden nog steeds bijna dagelijks nieuwe klachten gepost over de sportschool en ook in de berichtensectie van de Facebook-pagina van het fitnessbedrijf wordt wat afgescholden. 

Advocatenwebsite Miss Legal geeft drie tips

  1. Voorkomen is beter dan genezen: vraag bewijs bij het inleveren van de pas.
  2. Schrijf op het opzeggingsformulier ook duidelijk dat je tevens het ledenpas-abonnement wilt opzeggen.
  3. Is het kwaad al geschied? Vernietig de algemene voorwaarde over de ledenpas met de brief van hoogleraar Marco Loos. (zie hier de brief)

Lees ook: Vier dingen om op te letten als je online iets koopt

Veel te goedkoop

Voorkomen is inderdaad beter dan genezen. In dit voorbeeld is Fit for Free uitgelicht maar het komt natuurlijk vaker voor dat iets te goedkoop is om waar te zijn. Een bedrijf moet linksom of rechtsom toch geld verdienen. Als een product of dienst te goedkoop wordt aangeboden, is het dus verstandig om er even bij stil te staan hoe dat kan.

Soms zijn bedrijven, zoals in het geval van Fit for Free, namelijk niet helemaal eerlijk. Dat soort bedrijven vermijden, kan uiteindelijk veel financiële narigheid en tijd besparen. Een zoekactie op Google is vaak al genoeg om achter onaangename verrassingen te komen.

Dit artikel verscheen eerder op IEXGeld.nl