Economie

Handsfree bankieren: betalen met je stem

15-09-2014 13:02

Beetje swipen, bedrag kiezen, pincode invullen, klaar: mobiel bankieren is ontzettend makkelijk. En straks heb je zelfs je touchscreen niet meer nodig.

Tenminste, als je ING-klant bent. De bank voegt later deze maand een nieuwe functie toe aan de mobiel bankieren-app: een spraakassistente. Ze heet Inge. Bij haar kun je met je stem je banksaldo opvragen, je kunt d’r betaalopdrachten geven. Gewoon, alsof je tegen een bankmedewerkster zit te praten.

Je stem als veilig wachtwoord

Inloggen en betalingen autoriseren gaat in eerste instantie nog wel met je – ingetypte – pincode, maar uiteindelijk, later dit jaar, kan ook dit volledig met je stem. Inge wordt momenteel getest door een groep klanten. ING gebruikt technologie van het bedrijf Nuance, dat heeft gewerkt aan de stemherkenning van Siri, de virtuele spraakassistent van iPhone.

Een stem is een veilig wachtwoord, want iedere stem is uniek. Inge – echt waar! – Witteman, communicatiemanager bij ING, vertelt: “Inge herkent je stemprofiel en daarom is je stem voor inloggen of autoriseren van betalingen net zo veilig als een pincode.” Als de app eenmaal weet hoe jij klinkt, kun je betalingen uitvoeren door de zin Luister naar mijn stem en je weet wie ik ben uit te spreken.

Maar wat nou als je bijvoorbeeld een dag heel erg schor of verkouden bent – kun je dan nog wel bankieren? Ja, weet Inge: “De app herkent jou, óók dan. Maar wel tot op zekere hoogte.” Als de app echt niet meer weet wie je bent, kun je gewoon gebruik maken van je pincode. “En als je stem blijvend verandert, kun je ‘m opnieuw laden in de app.”

De functie geldt dus niet ter vervanging, maar als aanvulling, om het gebruiksgemak te vergroten. Commentaar als “Ik ga toch zeker niet hardop rekeningnummers dicteren als ik bijvoorbeeld in de trein zit?” kan daarmee van tafel worden geveegd.

Lekker menselijk: praten met je telefoon

Mobiel bankieren moet dankzij stembediening Inge behalve eenvoudiger ook een stuk persoonlijker worden. Je kunt met Inge praten, dat voegt een menselijk gevoel toe, zo zegt ING.

Communicatiemanager Inge vult aan: “Je kunt de app opdrachten geven in relatie tot saldo en betaalopdrachten. Maar ze geeft ook antwoord op bepaalde vragen, zoals ‘waar woon je’ en ‘wil je met me trouwen’.” Of dat echt nodig is, sja, da’s de vraag. Maar geinig is het wel.

Check ook: Dag portemonnee! Over twee jaar betalen we met smartphones

Dit artikel verscheen eerder op iexgeld.nl