Marketing

Totale achterlijkheid loopt als een malle via crowdfundingssite

23-06-2014 15:32

Stel: u heeft een nieuw product bedacht. Dat wilt u op de markt brengen zodat u er vervolgens rijk mee kunt worden. Maar voordat u er rijk mee kunt worden heeft u geld nodig. Zeg een tonnetje om het product te kunnen ontwikkelen. Tegenwoordig kun je dan naar een crowdfundingssite als Kickstarter en daar om investeringen bedelen. Niks mis mee. Maar, wat voor producten zijn dat dan waarvoor mensen bereid zijn geld te geven? 

Digitale producten die de informatievoorziening radicaal kunnen veranderen? Groene automobiliteit? Vliegende koeien? Koelkasten die zichzelf vullen? Wereldvrede? Een medicijn tegen kanker?

Nope.

Een ‘dankbaarheidssteen’. De pebblestone: fitness for the soul.

Echt waar!

Wat dat is? Een digitaal dingetje dat ‘dankbaarheid kan registreren’ (u mag nu naar de wc kruipen). Want ‘hoe meer dankbare momenten in je leven hoe gelukkiger je wordt’.

Echt waar!

En voor dat idee is dus binnen no time 100.000 euro bij elkaar gebedeld.

Echt waar!

“De Pebblestone gaat 47 euro kosten en zal vanaf oktober verkrijgbaar zijn”

Echt waar!

“Nee! NIET!”

Wel, echt waar!

Echt! Waar!

En dat terwijl het allemaal niet zo heel florisant gaat op Kickstarter. Het is niet dat de zakken geld er uit vliegen. Zeker niet bij producten waar mensen wel wat aan hebben. Maarja, al die startups zijn natuurlijk veel te rationeel. Te zien aan het succes van deze onzindankbaarheidssteen geldt ook op Kickstarter: hoe achterlijker en onmogelijker hoe beter.