Business

‘Zonde dat Talpa en Sanoma SBS kapotmaken’

06-12-2013 10:33

’Zo zonde dat zo’n mooi tv-bedrijf wordt kapotgemaakt door een interne ruzie’, zegt een adviseur van Sanoma tegen ThePostOnline op vertrouwelijke basis. 

De ruzie tussen Sanoma en Talpa over SBS gaat niet meer over geld, maar over macht. De grote vraag: wie is de baas bij de tv-zender die kampt met tegenvallende kijkcijfers?

John de Mol vecht voor het behoud van zijn protégé Remko van Westerloo, tv-directeur bij SBS. Van Westerloo is een loyale luitenant die De Mol al bijna een decennium bijstaat. Eerst bij Talpa, later bij RTL en nu bij SBS.

TV-tycoon

Sanoma, een van oorsprong Finse bladenuitgever, stoort zich aan de innige band van het duo, dat in de ogen van Sanoma onderpresteert en zonder overleg opereert met de grootaandeelhouder. De Mol kon altijd zijn eigen gang gaan, zoals de Emmy Award winnende tv-tycoon dat al bijna dertig jaar gewend is. Onder Sanoma’s vleugel is er meer controle.

De Mol werkt al maanden aan realityserie Utopia en ergert zich dat hij bij investeringsbeslissingen moet bedelen bij een Finse baas die niets weet van de tv-markt en geen Nederlands spreekt.

Remko van Westerloo

Bij de overname in 2011 bedong de tv-tycoon dat Remko van Westerloo aan hem zou rapporteren, en niet aan Sanoma-bazen met een printverleden. Deze clausule loopt over drie weken af, waarna er naar verwachting door het geïrriteerde Sanoma een opvolger wordt aangewezen voor Van Westerloo.

Eerder greep Sanoma al in door SBS-baas Georgette Schlick, ook een De Mol-protege, te vervangen, nadat de kijkcijfers tegenvielen. In het grote managementschaakspel werd toen de koningin geofferd. Nu ook de matpositie voor koning Van Westerloo dreigt, lopen de spanningen verder op.

Talpa

Bij Talpa ergert de top zich aan het gebrek aan tv-ervaring bij de Hoofddorpse bladenuitgever. ’Onlangs werd er weer een printmeneer benoemd (Peter de Mönnink). Dat zijn geen goede tekenenen’, zegt een Talpa-ingewijde cynisch.

De Mol, die niet gewend is te opereren in corporate omgevingen met middelmatige types, is het beu. Hij heeft een brief gestuurd en een bod gedaan van 373 miljoen euro  op het resterende Sanomadeel (67%). Hij wil SBS helemaal overnemen.

Bod uit boosheid

De Mol waardeert SBS nu op een dikke half miljard euro (25 keer!!!!! de verwachte brutowinst van 20 miljoen euro). Zulke bedragen betalen voor media wordt in het huidige klimaat gezien als Sinterklaas spelen. De adviseur: ’Dit is een bod uit boosheid.’ Sanoma laat weten niet te willen verkopen.

Uit het Talpa-kamp wordt aangevoerd dat Sanoma bij de banken klemzit over herfinanciering van de SBS-deal en dat snelle cash wel eens een oplossing zou kunnen zijn voor het SBS-bloedbad. In 2011 betaalde Sanoma en Talpa samen nog een miljard euro voor SBS.

En zo knokken twee partijen vlak voor een kerst een nare ruzie uit. ’Je zag het in de zomer al fout gaan. Het kost beide partijen veel tijd en energie. Heel, heel zonde dat dit verschrikkelijke bedrijfsongeluk zulke gevolgen heeft’, duidt de bedrijfsconstant de kwestie.

Deloitte

Namens Sanoma is Deloitte ingehuurd om de mogelijk verkoop van het tv-bedrijf te begeleiden. Het wereldwijd opererende bedrijfsadviesconcern praat verder ook over afstoten van bladen, zoals mannenmagazines Nieuwe Revu, Playboy en Panorama.

Onder meer investeerder/publicist Erik de Vlieger heeft aangegeven interesse te hebben in dit pakket mannenbladen. Volgend week spreken Deloitte en De Vlieger over de kwestie. Beide partijen willen niets zeggen over de inzet van de gesprekken.

‘Hé, Marrukie’, zegt De Vlieger, ‘ik zeg een keer lekker niks.’