Ondernemen & zzp

Interview: Van taartenbakster tot innovatiefste cateraar

14-11-2013 13:40

Maaike de Reuver is samen met Charlotte van Leeuwen eigenaar van cateringbedrijf WE CANTEEN, ze ontvangt me in het levendige kantoor van Rockstart aan de Vijzelstraat in Amsterdam. Een inspirerende omgeving, zo blijkt, want voordat De Reuver over haar eigen bedrijf begint kan ze het niet laten om me te wijzen op allerlei andere mooie start-ups die de werkplek voor startende bedrijven huisvest: “Je moet die jongens straks ook écht spreken, die zijn met zulke gave dingen bezig!”

Het enthousiasme over de andere bedrijfjes is aanstekelijk, maar ze sleepte zelf gisterenavond de Misset Catering Award binnen voor meest innovatieve concept.

Overeenkomst tussen Leuven en Singapore

Nog niet zo lang geleden bakte De Reuver vrijwillig taarten voor het goede doel. Via eentaartiswatwaard.nl kon je een taart bij haar bestellen, de opbrengst ging naar Los Cachorros. Ze speelde competitietennis, waar het gebruikelijk is je tegenstanders ‘s ochtends te verwelkomen met taart – ja, echt waar – dus zeker in die periode draaide ze overuren in de keuken: “Als iemand dat nu van me wil overnemen, graag!”

Hoewel die vrijwillige catering ook toen al veel tijd in beslag nam studeerde De Reuver – een echte domineesdochter – Religie & Levensbeschouwing. De belangrijkste les die ze leerde in de maanden dat ze colleges volgde in Leuven had echter weinig met de studie te maken: “De catering was daar heel anders geregeld dan in Nederland!”

Haar vriendin Charlotte van Leeuwen kwam tot dezelfde conclusie in Singapore en de twee besloten de buitenlandse concepten in Nederland te testen. Het door de buitenlandse cateraars geïnspireerde concept is simpel, legt De Reuver uit: “De catering wordt niet verzorgd door één grote cateraar, maar door meerdere lokale cateraars met passie voor hun product. Iedereen biedt vanuit verschillende counters zijn eigen specialiteit aan.”

Yes, We Canteen

yeswecanteenDe Reuver en Van Leeuwen trokken de stoute schoenen aan en met de bedrijfsnaam YES WE CANTEEN – Obama prominent in het logo – benaderden ze de UvA of ze hun concept mochten testen op hun faculteit: “Dat mocht! Een week lang stonden we met acht verschillende lokale cateraars in het atrium. De één verkocht smoothies, de ander wraps en er was een meisje dat cupcakes bakte.”

De reacties waren zeer positief en de twee zagen het direct helemaal zitten, de Reuver vertelt lachend: “We hadden het idee om gelijk mee te doen met de aanbesteding om dé cateraar van de UvA te worden, dat bleek vrij snel kansloos, daar kwam toch nét iets meer bij kijken.”

Succes

logo we canteenToch geloofden de twee heilig in het concept. Precies een jaar na de inschrijving bij de KVK in 2011 heette het bedrijf niet meer YES WE CANTEEN maar kortweg WE CANTEEN en was het lollige logo vervangen. Het idee mag dan als een geintje zijn begonnen, inmiddels lopen de zaken goed.

Bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) hadden de dames namelijk meer succes: “Cormet, de vaste cateraar van de HAN, vroeg ons om samen te werken. We verzorgen met twee lokale cateraars per dag een aanvulling op het reguliere cateringaanbod van Cormet. De bezetting wisselt.. Zo staat er bijvoorbeeld regelmatig een biologische indonesische toko en verzorgt ook Bollyfoods, een Indiaas cateringbedrijf, zo nu en en dan het aanvullende aanbod op de HAN. ”

Sommige andere grote cateraars verklaarden Cormet voor gek: wie haalt er nou een concurrent binnen? Maar Cormet heeft uiteindelijk gelijk gekregen: “Omdat ze onze lokale cateraars erbij hebben is de keuze bij de HAN natuurlijk groter. Wij bieden iets dat Cormet niet kan bieden en zijn daarmee een toevoeging aan het aanbod. Dat is op zichzelf al positief, maar daarnaast is sinds onze komst ook de omzet van Cormet gestegen. Het is simpelweg drukker geworden. Een goede deal voor beiden dus.” Het succes bij de HAN is niet onopgemerkt gebleven, binnenkort start WE CANTEEN ook op de Univeriteit in Wageningen.

WE CANTEEN richt zich niet uitsluitend op universiteiten: “Deze zomer verzorgden onze cateraars het cateringaanbod in het kantoor van ABN Amro en we spreken momenteel met lokale overheden die ook wel iets in het concept zien voor in een gemeentehuis of stadsdeelkantoor. Het maakt niet uit wat voor soort locatie het is, als er maar genoeg klandizie is om het aantrekkelijk te maken voor de lokale ondernemers waar we mee werken.”

Het verdienmodel  is simpel: “Wij zorgen voor de faciliteiten en vragen in ruil daarvoor een percentage van de omzet van de lokale cateraars.”

1239564_682037651823531_1498040982_n

Verantwoord, maar niet te strak in de leer

De Reuver vindt het belangrijk dat mensen weten waar hun voedsel vandaan komt maar wil ook niet te strak in de leer zijn: “We willen overal werken met lokale ondernemers: in Nijmegen staan Nijmeegse cateraars. Zo bieden we het lokale MKB een podium.

Daarnaast vindt de Reuver het belagrijk dat de cateraars in ieder geval nadenken over het concept people, planet profit: “Zo vertelde een van onze cateraars laatst dat hij het liefst zo veel mogelijk gebruik maakt van biologische komkommers. Laatst waren er alleen helaas geen biologische komkommers uit Nederland verkrijgbaar en moest hij komkommers uit Peru laten importeren wilde hij gebruik maken van biologische komkommers. Niet erg duurzaam… Toen heeft hij gekozen om gebruik te maken van komkommers van de boer om de hoek; een boer die vanwege zijn kleinschaligheid geen biologisch keurmerk heeft. “

Vertienvoudigen in vijf jaar

De Reuver heeft een duidelijk doel voor ogen: “Op dit moment hebben we dagelijks gemiddeld vijf lokale cateraars die namens WE CANTEEN het aanbod verzorgen in een kantine of in een bedrijfsrestaurant. Over vijf jaar willen we dat dit er vijftig zijn.”

Aan het eind van het interview stelt De Reuver me voor aan een stel jongens die zitten te lunchen: “Je moet nu echt even met hen een kop koffie gaan drinken,  het is zo gaaf wat zij doen!”