Business

Het trucje van Groupon is uitgewerkt

28-02-2013 18:25

Mensen trappen er niet meer in. Groupon duikt steeds verder in de rode cijfers. Het trucje van de Grouponbon op internet lijkt uitgewerkt.

Het is zo makkelijk. Een consument wil een leuk uitje of extraatje en een ondernemer wil zijn product een nieuwe impuls geven. Groupon maakt iedereen blij. De klant kan goedkoop uit eten, naar de kapper of naar een voorstelling. De verkoper haalt in een keer een groep mensen binnen. Iedereen blij.

Bakken met geld

Groupon zelf verdiende er jarenlang bakken met geld mee. Maar dat feest is voorbij. Het bedrijf zit diep in de rode cijfers. De feestmaanden leverden voor het internetbedrijf geen extra winst op. Sterker nog, het verlies liep in het vierde kwartaal nog verder op naar 81,1 miljoen dollar, een kwart meer dan dezelfde periode het jaar ervoor.

Sinds de beursgang van het bedrijf in 2011 heeft het nog maar zelden een kwartaal met zwarte cijfers weten te noteren. Ook na het huidige verlies kelderden de aandelen Groupon fors. Het bedrijf werd vandaag een kwart minder waard.

Fouten

Groupon komt vaak negatief in het nieuws. In Nederland tikte de Consumentenautoriteit en Reclame Code commissie het internetbedrijf op de vingers vanwege intransparantie.

Bij problemen over een aanbieding is vaak onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de fouten, de aanbieder of Groupon. De klant is hier vaak de dupe van. Ook wordt aanbieders gouden bergen beloofd waar ze vaak nooit wat van terug zien.

Kwetsend

Het bedrijf is verre van onomstreden. In 2011 haalde het een reclame van de buis omdat deze onnodig kwetsend zou zijn.

In 2011 en 2012 werd het bedrijf al beticht van het indienen van valse omzetcijfers. Ook worden werknemers van Groupon uitgebuit. Een fijn bedrijf dat Groupon.

Brokkelt af

Het succes van het grote internetimperium brokkelt nu dus af. Consumenten trappen er niet meer in en aanbieders denken wel twee keer na voordat ze via Groupon een aanbieding doen.

Groupon heeft een briljante zet nodig om het vertrouwen terug te krijgen en weer zwarte cijfers te kunnen schrijven.

 

UPDATE:

De topman van Groupon Andrew Mason heeft ook ingezien dat het bedrijf afbrokkelt. In een mail aan zijn personeel laat hij weten: “Na 4,5 intensieve en fantastische jaren als ceo van Groupon, heb ik besloten dat ik meer tijd met mijn gezin door wil brengen. Grapje, ik ben vandaag ontslagen. Als je je afvraagt waarom, heb je niet opgelet.”