Business

Begrotingsakkoord 2013, de universitair docent fiscale economie analyseert

23-07-2012 16:19

Na de initiële opluchting over het bereikte Kunduzakkoord, kwam al snel de kritiek. Forenzentaks pakt de hardwerkende Nederlander. BTW-verhoging helpt de economie in de put. Hier geen gegooi met cijfers, maar een analyse of de afspraken überhaupt wel uitgevoerd kunnen worden en hoe deze passen in ons belastingstelsel.

Woningmarktplan = onuitvoerbaar
De plannen voor de woningmarkt zijn helaas onuitvoerbaar. De blijvende onzekerheid op de woningmarkt is zeer schadelijk voor de economie. De plannen zijn onuitvoerbaar aangezien de Belastingdienst niet de capaciteit heeft om voor alle nieuwe hypotheken een annuïteit-aflossingsschema te gaan bijhouden. Denk aan de situatie waarin twee mensen samen een huis kopen, tussentijds uit elkaar gaan, de één gaat huren en de ander gaat weer kopen. Bovendien wordt het echte probleem niet opgelost. Mensen zullen nog steeds met een zo hoog mogelijke hypotheek beginnen. Eigen geld in je huis steken blijft onaantrekkelijk.


” Het afschaffen van de onbelaste kilometervergoeding, de forenzentaks, past totaal niet in ons belastingstelsel. ”

Alle huidige eigen woningbezitters, zoals de auteur van dit stuk, worden volledig ontzien. Telkens komt daarbij het argument naar voren dat mensen langlopende verplichtingen zijn aangegaan en de overheid betrouwbaar moet zijn. Een rare redenatie, aangezien het nemen van kinderen een nog veel ingrijpendere langlopende verplichting is en de regels rond schoolboeken, kinderbijslag en kinderopvangtoeslag wel jaarlijks mogen wijzigen. Het is te hopen dat er na de verkiezingen een echt plan voor de woningmarkt komt, zoals wonen 4.0 (PDF) zodat Nederland weer vooruit kan met de woningmarkt.

Forenzentaks = onrechtvaardig
Het afschaffen van de onbelaste kilometervergoeding, de forenzentaks, past totaal niet in ons belastingstelsel. De inkomstenbelasting moet inkomsten belasten. Uit praktische overwegingen heeft de wetgever ervoor gekozen om de kosten die een werknemer moet maken niet langer aftrekbaar te maken. Controle hiervan was te lastig. Als optie bleef open dat de werkgever deze kosten onbelast mag vergoeden. So far, so good, alhoewel zich soms onrechtvaardige situaties kunnen voordoen. Denk aan een werknemer die een advocaat inhuurt om zijn ontslag aan te vechten. Dit zijn kosten die geen werkgever zal vergoeden, maar wel kosten die gemaakt worden om het inkomen te verwerven.


” Voor mensen die ver van hun werk wonen is zzp’er worden waarschijnlijk aantrekkelijk. “

Met het belasten van de kilometervergoeding gebeurt hetzelfde. Inkomen dat geen inkomen is wordt belast, omdat redelijke kosten niet in aftrek mogen worden gebracht. Er was zelfs een pleidooi gaande dat het huidige bedrag van €0,19 per kilometer de kosten niet meer dekt en omhoog moet. Het onderscheid tussen woon-werkverkeer en zakelijke kilometers is bovendien niet vast te stellen. Vanaf 2004 is daarom dit onderscheid ook opgeheven. Voor mensen die ver van hun werk wonen is zzp’er worden waarschijnlijk aantrekkelijk, want dan kunnen ze wel hun reiskosten onbelast vergoed krijgen.

Het is te hopen dat er na de verkiezingen betere belastingmaatregelen komen. Helaas komen de fiscalisten vaak pas na het onderhandelingsproces aan bod, zodat de Kamer en de kiezer er vaak pas veel te laat achter komt wat wel en niet haalbaar is.

Martijn Paping, MSc Fiscaal Economie is docent aan de Rijksuniversiteit Groningen en zelfstandig belastingadviseur bij Paping Belastingadvies BV.